- +45 75 50 68 33
- [email protected]
- Man-Tors: 10:00-17:30 | Fre: 10:00-18:00 | Lør: 10:00-14:00
- Fri fragt over 1.000,- kr.
- e-mærket
- Trustpilot: 4,7
Børge Westergaard Mogensen (1914-1972) var en af efterkrigstidens største og mest indflydelsesrige danske møbeldesignere. Mogensen blev født i Aalborg, og døde i Gentofte bare 58 år gammel. Han blev i 1934 udlært møbelsnedker, hvorefter han fortsatte på uddannelsen som møbelarkitekt på Kunstakademiets møbelskole, hvorfra han blev uddannet i 1942. På Kunstakademiet var Kaare Klint en af Mogensens undervisere. Det var også under denne uddannelse, at Mogensens mødte Hans J. Wegner, og startede et venskab for livet. Samtidig med hans uddannelse var Mogensen i en årerække fra 1938-1942 også ansat på Kaare Klints og Mogens Kochs tegnestuer. Han deltog flere gange på Københavns Snedkerlaugs årlige møbeludstilling.
Da Mogensen afsluttede sin uddannelse i 1942, blev han i en alder af 28 år ansat som chefdesigner for FDB Møbler. Her var hans mål at designe og skabe møbler, som kunne leve op til gennemsnitsfamiliens praktiske behov. Frem til 1950 var Mogensen leder af FDB Møblers tegnestue. I denne tid tegnede han en lang række af klassiske og smukke møbler, som stadig kan købes i dag.
Målet hos FDB Møbler var at designe og producere gode møbler til budgetvenlige priser, således at den brede danske befolkning også kunne fylde hjemmet med designermøbler. Derfor var Mogensens opgave som leder af tegnestuen at sammensætte en imponerende møbelkollektion. Men for at holde priserne på et fornuftigt niveau var Mogensen også nødt til, at designe møbler der kunne masseproduceres. Men selvom at møblerne skulle forsimples til masseproduktion, ønskede Mogensen, at kvaliteten skulle være bedre end datidens fabriksforarbejdede møbler, og derfor blev hans designs tilpasset fabrikkens produktionsbehov.
I sin tid hos FDB tegnede Mogensen flere møbler som stadig produceres og sælges i dag. Blandt andet tegnede han J52B stolen, også kendt som Windsorstolen. Hans serie af shakermøbler blev særligt populært. Blandt andet tegnede han C64 shakerbordet, som først blev sat i produktion 70 år senere. Serien af shakermøbler stemmer godt overens med Mogensens vision om rene og stringente linjer, og inspirationen er hentet fra 1800-tallet, hvor shakermøblerne første gang kom til. Shakerstilen stiller krav til rene, enkelte linjer, perfektion og høj kunstnerisk håndværksmæssig kvalitet.
Da Mogensen forlod FDB Møbler i 1950, havde hans tid som leder haft så stor indflydelse på møbelkontoret, at han forlod et kontor og organisation, der havde den totale kontrol med alle led lige fra design til salg. Han var med til at bidrage med designs til en kæmpe kollektion af møbler, samt en lang række af designs som senere er blevet sat i produktion. Mogensen var med til at bane vej for et begyndende internationalt gennembrud for FDB Møbler, og han var med til at sætte et afgørende aftryk på dansk møbelkultur.
Efter at Mogensen forlod FDB Møbler i 1950, startede han sin egen tegnestue. I 1952 startede han et samarbejde med indretningsarkitekt og forretningsmand Andreas Graversen. Dette samarbejde var med til at forme resten af Mogensens karriere. Da Graversen i 1955 overtog Fredericia Furniture, blev Mogensen samme år ansat som husdesigner. Her arbejdede han frem til sin død i 1972. I sin tid hos Fredericia Furniture tegnede Mogensen nogle af sine mest kendte designs. Mange af disse er særligt efterspurgte i dag også. Møblerne er ikke efterspurgt på baggrund af samleobjektværdien, men for at blive brugt i dagligdagen. Dette var Mogensens mål med alle hans designs.
Børge Mogensen er i dag en af Danmarks mest anerkendte møbelarkitekter. Han var en del af den gruppe designere, der designede under det, der er kendt som dansk designs guldalder. Mogensen var en pioner inden for design, og var med til at danne fundamentet for begrebet ”Danish Design”. Dette begreb var med til forme en særlig dansk retning inden for møbeldesign.
Mogensen forsvarede gennem hele sin karriere den nøgterne funktionalisme. Han havde en livslang ambition om at designe smukke og enkle møbler i træ der havde en høj funktionalitet, og kunne berige hverdagslivet. Han havde en særlig forståelse for træets egenskaber og udnyttede dette til at skabe enkle møbler. Mogensens holdning til møbler var, at de diskrete møbler skaber en atmosfære af visuel ro.
Mogensens møbler har en stærk konstruktion og kompromisløst materialevalg, der inviterede til fri livsudfoldelse. Hele vejen igennem hans karriere, vægtede Mogensen funktionaliteten i et møbel. Oftest kan de klare vandrette og lodrette linjer ses i hans designs, alt sammen med formålet at opnå visuel klarhed. De simple designs sikrede også en forenklet produktion.
Mogensen designede efter en filosofi om at designe ”til og for mennesket”. Det var møblets opgave at tilpasse sig mennesket begrænsninger og ikke mennesket opgave at tilpasse sig møblets design. Denne filosofi kan ses igennem hele hans katalog af designs. Han vægtede det funktionelle, og holdt sig primært til sine favoritmaterialer som massivt træ, messing, naturlæder og uldtekstiler.
Børge Mogensen har modtaget mange priser for sine designs, og anerkendes i dag som en af Danmarks største og mest indflydelsesrige designere og møbelarkitekter. Han har desuden vundet flere medaljer for sit arbejde. I 1950 modtog han Kunstakademiets Eckersberg Medalje, som gives til kunstnere, der har ydet en høj kunstnerisk indsats. I 1972 modtog han C. F. Hansen Medaljen. Dette er den højst opnåelige medalje, man kan modtage som arkitekt. Andre modtagere af denne medalje er Finn Juhl, Arne Jacobsen og Hans J. Wegner.
I dag ses en gennemgående rød tråd gennem hans møbler. Alle med fokus på det funktionelle design der tilpasser sig mennesket. Børge Mogensen var en møbelarkitekt og -snedker, der designede klassiske møbler med et moderne præg, der trækker tråde tilbage i historien.